[NUUG video] Multimediainnhold på regjeringen.no

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Tue Apr 24 10:38:04 CEST 2012

Hei,

først og fremst vil jeg gratulere FAD med Prisen for fremme av fri
programvare [1]. Dette fortjener vel en notis på departementets hjemmeside?

Det er hyggelig å lese at det jobbes med implementering av åpne
standarder som hindrer innlåsing til bestemte leverandører.
Overraskelsen var derfor stor da jeg skulle se på video-opptak fra
pressekonferansen om regjeringens digitaliseringsprogram [2].
Video-opptak fra regjeringen.no er kun tilgjengelig i Windows media
format. Dette rimer vel dårlig med åpenhetspolitikk og gjennomfåring av
denne ?
Sitat fra referansekatalogen som FAD i sin tid utarbeidet og som nå
forvaltes av DIFI [3] :
==========================
3.3.2.4       Video

For publisering av video på offentlige nettsteder skal minst en av
følgende standarder benyttes:

     Videosporet kodet i Theora 1.0 (Xiph.org 2008) og lydsporet i
Vorbis 1 (Xiph.org 2004) innkapslet i Ogg (RFC 3533, IETF 2003), eller
     Videosporet kodet i H.264 (ISO/IEC 14496-10:2005) og lydsporet i
AAC (ISO/IEC 13818-7:2003) innkapslet i MP4 (ISO/IEC 14496-14:2003)
==========================

Siden det finnes så gode åpne alternativer for alle typer digitalt
innhold har jeg valgt å ikke bruke penger på lisenser fra Microsoft. Det
betyr at jeg er utestengt fra å se på video-innhold fra regjeringen.no
inntil innholdet gjøres tilgjengelig ett formatene i referansekatalogen
eller jeg kjøper en Windows-lisens til ca. kr 1000,-

[1] http://www.idg.no/computerworld/article243561.ece
[2]
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/lyd_bilde/nett-tv/pressekonferanse2.html?id=677946
[3]