[NUUG video] Apropos bruksvilkår for videoformater...

Håvard Espeland gus at ping.uio.no
Thu Apr 26 09:39:23 CEST 2012

On 26. april 2012 09:35, Petter Reinholdtsen wrote:
> Computerwold har artikkelen "HTC eier videoene hans",
> forteller at HTC i bruksvilkårene for en videoredigerings-app
> forbeholder seg retten til å bruke kundens videoer kommersielt mens
> brukeren selv kun har lov tli å bruke videoene i privat sammenheng.
>
> Jeg lurer på om det har sammenheng med brukav H.264, jamfør min
> tilsvarende oppdagelse for et Canon IXUS 130-kamera,

Dette er en vanlig ting å ha med i H.264-lisensavtale. Ironisk nok har
Final Cut Pro det samme i lisensteksten:

  «Additional use licenses and fees are required for use of information
encoded in compliance with the MPEG-4 Visual Standard other than the
personal and non-commercial use of a consumer [...]»

- Håvard