[NUUG video] IETF standardiserer Opus, sin første audio-kodek. :)

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Jul 4 19:20:46 CEST 2012

Ble gledelig overrasket over å finne
IETF-arbeidet med Opus, en lyd-kodek, er avsluttet og godkjent.

Sist jeg sjekket for noen år siden, var IETF ikke interessert i å
standardisere lyd og bildeformater, hvilket var et problem gitt ISOs
fallitt på IT-siden (OOXML, MPEG4/H.264) når det gjelder å lage
standarder som også fri programvare kan ta i bruk uten frykt.  Nå har
åpenbart IETF snudd.

Se <URL: http://www.opus-codec.org/ > for detaljer om lydkodek-en.  Jeg
har ikke satt meg inn i hva den innebærer, men vet den er i bruk for
Internet-telefoni.  Mulig den også er aktuell for videofilmer?

--
Vennlig hilsen