[NUUG video] URL til NRKs live-strømmer?

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Sun Apr 7 12:52:28 CEST 2013

On 04/07/2013 11:37 AM, Petter Reinholdtsen wrote:
> Hei.  Er det noen av dere som har egnede URL-er til NRKs TV-kanaler
> som kan gis til VLC og Popcorn Hourn A-110?  Har lett på Google en
> stund uten å finne noe egnet.  NRK ser ut til å bruke
> akamaihd.net-lenker, og jeg har ikke funnet noe som fungerer blant de
> mange jeg har testet.

Svjv er det snakk om flere nivåer med spillelister (.m3u8) som til slutt
lander på en bestemt oppløsning (kvalitet/båndbredde) og selve
avspillingen skjer mot en spilleliste-url som dynamisk oppdaterer seg
som et 3 timer langt ringbuffer. (man kan spole 3 timer tilbake i tid på
livestrømmen)

User agent avgjør hvilket format som presenteres. Svjv er det i hovedsak
HLS (http live stream) for apple-dingser og flash for resten. HLS
serverer mp2ts segmenter med h264 video og aac audio.

Her er så langt som jeg har gravd i HLS. Flash har jeg ikke sett på.

INPUT="http://tv.nrk.no/direkte/nrk1"
AGENT="Mozilla/5.0 (iPad; U; CPU OS OS 3_2 like Mac OS X; en-us)
AppleWebKit/531.21.10 (KHTML, like Gecko) Version/4.0.4 Mobile/7B367
Safari/531.21.10"

MASTER=$(curl -s -A "$AGENT" "$INPUT" |grep master.m3u8|grep data-media=
| cut -d= -f 2 |sed 's/"//g')

Hver index-url peker på forskjellige kvaliteter av ringbufferet av
mp2ts-segmenter, og opdatererer seg dynamisk med ny elementer i enden
enden samtidig som de gamle faller av.

- Jarle