[NUUG video] Bruksvilkår for filmen om Datalagringsdirektivet?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Feb 27 16:37:17 CET 2013

[Sunniva Sundby]
> Hei,

Hei.  Veldig hyggelig å høre fra deg. :)

> Prosjektet er langt ifra lagt på is – filmen ble ferdigstilt for et
> par uker siden. Nå arbeider vi med å få til visning av filmen.

Aha.  Godt å høre at den er ferdig. :)

> Vi mottok mailen din forrige uke, men vi er usikre på hva du mener.
> Hva vil det si å endre bruksvilkår?  Vi er ikke kjent med Creative
> Commons.

Aha.  Da var nok det jeg skrev ganske gresk, ja.  Beklager at jeg ikke
var klarere.  Utgangspunktet mitt er at hvis dere ønsker at filmen skal
spres mest mulig, og kunne ses av flest mulig, og kanskje danne grunnlag
for filmer og diskusjon nå og i framtiden, så er åndsverkslovens
utgangspunkt der en ikke har lov til å blant annet distribuere, kopiere,
spille av offentlig, endre eller lage avledede verker uten å spørre om
lov fra rettighetshavere solide hindre som hemmer spredning og bruk.
Hvis dere synes dette er fine regler som bør gjelde for filmen dere har
laget, så er ikke Creative Commons noe for dere.  Hvis dere som meg
ønsker et mer fleksibelt sett med vilkår, så kan en knytte
bruksvilkårene (aka lisensene) tilgjengelig fra
som forklarer litt om problemstillingen.  Rekker dessverre kun å skrape
i overflaten av problemstillingen, men det er mye informasjon om
Creative Commons på nettet.

> Fortell også gjerne om NUUG, og hvordan dere eventuelt ønsker å
> bruke/vise filmen.

NUUG er en landsdekkende fagligsosial medlemsforening for oss som har
sans for fri programvare, åpne standarder og unix-lignende
operativsystemer.  Mer informasjon om oss finner dere på <URL:
http://www.nuug.no/ >.  Vi arrangerer faglige presentasjoner som tas opp
på video og spres via Internet, skriver høringsuttalelser, deltar i
debatter, bidrar til konferanser og annet relevant for våre medlemmer.

NUUG er medlem av Frikanalen, <URL: http://www.frikanalen.no/ >, den
norske åpne kanalen der alle innbyggere kan sende sine filmer ut via
RiksTV og andre (i hvert fall Altibox, husker ikke hvem andre).  NUUG
ønsker å spre informasjon om datalagringsdirektivet, og støtte de som
jobber for å få slutt på uvesenet, og en mulighet er dermed for oss å
sende deres film via Frikanalen.  Hvis vi skal gjøre dette, så ønsker vi
at filmen har bruksvilkår knyttet til seg som lar oss og alle andre
gjøre dette uten å måtte be om tillatelse fra noen.  Merk at Frikanalen
akkurat nå er i overgang mellom gammel og ny teknisk løsning.  En test
av den nye løsningen finnes på <URL: http://beta.frikanalen.no/ >.

Jeg skal forsøke å slå på tråden for å diskutere NUUG og filmen deres,
men det kan ta litt tid før jeg finner et ledig øyeblikk, så dere får
starte med å lese lenkene jeg sendte over.

BTW: Har dere fått fullfinansiert filmen, eller er dere fortsatt på jakt
  etter mer finansiering?

--
Vennlig hilsen
Petter Reinholdtsen