[NUUG video] Ta opp foredrag under MakerCon Nordic i Oslo 2014-10-17 og -18?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sat Aug 30 20:54:09 CEST 2014

Hei, Jon.  CC til NUUGs videogruppe og Roger.

Vi snakket på tirsdag om å ta opp foredrag på MakerCon[1] på video.  Jeg
har lyst til å få det til, og tror NUUGs utstyr kan brukes til dette.
Kanskje også noen flere i NUUGs videogruppe er interessert i å få det
til, men jeg kan ikke love noe på vegne av dem.

  [1] <URL: http://makercon.no/ >

Først litt byråkrati.  NUUGs videogruppe gir ut sine opptak med
bruksvilkårnee Creative Commons Navngivelse-Del på samme vilkår 3.0
Norge, ref. http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/no/ .  Er det
greit for dere?  Det kan være en fordel at foredragsholderne er spurt om
opptak er greit, slik at en unngår overraskelser og dårlig stemning.

Det vi snakket om var å ta opp i ett av rommene, der "hovedtalene"
gjennomføres, og å ha en ett eller tokameraproduksjon med mulighet for
miksing av eventuelle lysark inn i videostrømmen.  Tokameraproduksjon
gir mulighet til å ha et kamera på publikum og et på foredragsholder
eller bytte vinkel mot foredragsholder.  Det krever ikke veldig mye
utstyr (håper jeg husket alt):

  2 DV-kamera med firewire-utgang.
  1 VGA-DV-overgang med firewire-utgang.
  3 datamaskiner med firewire-inngang og 1Gbit/s-ethernetport.
  1 datamaskin med 1 Gbit/s-ethernetport.
  1 stk 1 Gbit/s switch.
  litt ethernet-kabler.
  lydmikser
  trådløs myggmikrofon til foredragsholder
  trådløs mikrofon til intro / publikum for eventuelle spørsmål

NUUG har det meste av dette allerede, og jeg ser for meg å låne utstyret
der.  Litt usikker på om vi har nok datamaskiner operative, da noen har
vært ute av drift den siste tiden.  Vi bruker i dag DVSwitch, en
programvarevideomikser med fri programvarelisens, kjørende enten på
Debian eller Ubuntu.  Det er ganske enkelt å sette opp og operere. :)

Når det gjelder personer som kan stå for filmingen, krever en
tokameraproduksjon tre personer til enhver tid.  To til å styre hvert
sitt kamera, og en til å mikse sammen de tre videostrømmene til ett
ferdig opptak.  Til nød kan en klare seg med to personer, en til
kamera/miksing og en til det andre kameraet.  Det er dog ikke å
anbefale, da det lett kan bli feil som gjør at en mister opptak.

Det er antagelig lurt at det ikke er for lange økter, slik at det bør
være flere "lag" som filmer hvis hele dagen skal filmes.

Jeg mistenker flere i videogruppa til NUUG vil være interessert i å
bidra til MakerCon, enten å holde innlegg/workshop eller filme, men tror
ikke vi har nok folk til å bemanne et rom en hel dag.  Det vil dermed
trengs flere folk, og vi kan stille med opplæring.  Mistenker to kvelder
holder, for å lære oppkobling og bruk.

Jeg er i tvil om jeg kan delta begge dagene selv (familiære
forpliktelser), men bør kunne delta på en av dagene.

--
Vennlig hilsen