[NUUG video] Tapte/glemte videoopptak funnet

Thomas Gramstad thomas at ifi.uio.no
Thu May 1 04:36:30 CEST 2014

Hei,

En tid tilbake fikk en av NUUGs disker et sammenbrudd, og det
medførte tap av en del videofiler som var lagt ut der. (F.eks.
fra Frihetsfestivalen i 2010 som jeg var med og arrangerte.)

Jeg har gått gjennom det fysiske arkivet til NUUG, og der
finnes det bl.a. originalopptak fra et stort antall
arrangementer som NUUGs videogruppe har videofestet.
Disse opptakene er lagret på slike små videoopptakskassetter
som alle videokameraer pleide å ha for noen år siden.

Dermed er det fullt mulig å restaurere de filene som gikk
tapt i ovennevnte disk-crash. Er dette noe Videogruppa kan
påta seg å gjøre?

Eller er det kanskje en oppgave som tilfaller Sekretariatet?
Men i såfall vil nok Sekretariatet først trenge litt kursing
eller opplæring av noen i Videogruppa.

Vi kan da ha som mål å få lagt ut innholdet fra alle kassettene.

Har NUUG en datamaskin som kan lese/kopiere disse kassettene?
Eller hva slags PC-tilleggsutstyr trenges til det?
Kan ikke huske å ha sett noen PC med slike muligheter/utstyr.

Thomas