[NUUG video] Vurdering av innkjøp for nytt utstyr

Hans-Petter Fjeld atluxity at 1kb.no
Sun Feb 22 18:44:59 CET 2015

Heisann,

Tenker å kjøpe inn litt nytt utstyr for videoen til NUUG.

I dag bruker vi en Canopus advc110 som man in the middle for å fange opp
VGA-signalet fra den som presenterer.

Det har jeg lyst til å slutte med. AFAIK så blir den ikke produsert
lenger, og det er umulig å få tak i erstatning for fjernkontrollen. Den
trengs for å styre en del av funksjonene, i dag plages vi med at
signalet som sendes til dvswitch får en svart ramme som er unødvendig og
uønsket, dette kunne blitt fikset hadde vi fortsatt hatt fjernkontrollen.

Jeg driver å ser på blackmagicdesign.com for ideer. Vurder å kjøpe en
Intensity Extreme (300USD) [1] som erstatter for Canopus, den har både
HDMI input og output, også Ultrastudio Mini Recorder (130USD) [2] for å
få samme kilde fra kameraet vårt via SDI.

Jeg forventer ikke at dette vil fungere sammen med dvswitch, men vi må
nok da heller over på en annen løsning. Gjerne med statisk oppdeling av
bildet.

Kjøp av dette utstyret vil gjøre det lettere for oss å bevege oss videre
i teknologiene som er kommet, f.eks hdmi fra kamera også (lar oss bruke
et mer nyere og mer mobilt kamera). Dette vil også la oss dumpe mac
minien, jeg ønsker heller å kjøre HDMI-signalene til kofferten vår hvor
Intensity Extreme er koblet til laptoppen vår via thunderbolt. (Joda,
det går, med litt kreativ kabling, via cat6 e.l.)

Hvordan løses dette i software? Aner ikke... Tenker å bestille en
Ultrastudio  Recorder først også finne ut av det underveis, mens vi
bruker gamle utstyret.

Høres dette fornuftig ut? Bedre forslag?

- 1 - https://www.blackmagicdesign.com/products/intensity/techspecs/

- 2 -
https://www.blackmagicdesign.com/no/products/ultrastudiothunderbolt/techspecs/W-DLUS-04