[NUUG video] Spm. om videoopptak fra 9. mai 2017

David Noble davidwnoble at gmail.com
Fri May 12 16:23:45 CEST 2017

Hei

11. mai 2017 kl. 15:19 skrev Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>:
> Jeg tror det er lurt å først publisere og annonsere videoene på NUUGs
> sider, slik at vi trekker folk til www.nuug.no og derigjennom kan lokke
> til oss nye medlemmer.

Jepp. Helt enig. Faste rutiner er utdatert, og jeg har ikke følgt de.
Disse oppdaterer jeg:

https://wiki.nuug.no/grupper/video/rutiner

Sender mail til medlemmer at nuug.no snarest.

> I det siste har det først vært publisert og annonsert på Youtube i
> stedet for NUUGs sider.  Er dette en bevisst markedsføringsstrategi jeg
> ikke har forstått hvordan fungerer?

1. Den siste video ble publisert på IRC som følger:

20:46 < daven> backup-opptak fra i dag:
https://home.nuug.no/~daven/20170509-0.ts
23:07 < daven> ftp://ftp.nuug.no/pub/video/published/20170509-holderdeord.mp4
<-- mp4 version ready
23:07 < daven> webm version about 50% transcoded
23:08 < daven> https://www.youtube.com/watch?v=5PeC4EbfeBk
00:59 < daven> ftp://ftp.nuug.no/pub/video/published/20170509-holderdeord.webm

Før denne instansen har det vært noe inkonsistens. Jeg vil jobbe med å
forbedre dette.

2. Det er ikke noe bevisst strategi bak publiseringsrekkefølge. Jeg
ser på Youtube-publisering som en fordel, siden NUUG sine videone
kommer i "Suggeseted" listene til brukere, basert på metadata og tags.
Siden Youtube tillater publisering under en CC-Attribution 3.0 lisens,
brukes dette.

3. Foreslår at rutine bør oppdateres til å være slik:

a. Publiser lenken til backup-opptak på IRC slik at personer som ikke
har rukket livestreamen får sett på opptak om de ikke har rukket
streamen.
b. Publiser til NUUG og FK samtidig. Tenker at jeg kan bruke tee
opsjon i ffmpeg til å få dette til.
Se også her: <url:
https://sourceforge.net/p/mlt/mailman/message/35776188/> for å se
hvordan gjøre dette uten lossy transcoding. Det er per tiden en bug i
Melt-versjon som nå finnes på video.nuug.no som truncerer frames
skrevet til .nut muxen etter 3MB med HuffYUV data. Dette er fikset i
en senere versjon.
c. Send mail til listen
d. Publiser til Youtube

Hørtes dette fornuftig ut?