[NUUG video] Videokassetter fra Debconf 3 i NUUGs arkiv?

Thomas Gramstad thomas.gramstad at ub.uio.no
Thu Apr 9 01:01:06 CEST 2020

On Fri, 20 Mar 2020, Petter Reinholdtsen wrote:

> Hei, håper det går bra med dere alle i all galskapen.
>
> Jeg er spurt om hvor det ble av video-opptakene fra Debconf 3 i
> Oslo, og en ide er at kassettene med opptak derfra ble lagt på
> NUUGs videoarkiv. Er det noen i videogruppen eller sekratiratet
> som vet om det stemmer? Det er i så fall kassetter fra 2003, så
> jeg vet ikke hvor store odds det er for at de er lesbare. :)

Jeg har sett gjennom lageret av videokassetter, som for tiden
står hjemme hos meg. Det korte svaret er at det er særdeles lite
sannsynlig at noen av videokassettene inneholder Debconf 3 fra
2003.

Det lengre svaret: De fleste videokassettene er fra 2008-2013,
med noen slengere fra 2014 og noen slengere fra 2006-2007. Så er
det en del videokassetter som ikke er merket med årstall, men de
fleste av disse er merket med innhold (som beskriver andre ting
enn DebConf).

Det er én enkelt videokassett som er merket "Debian", og ikke noe
annen info. Se bilde: http://folk.uio.no/thomas/debian/ .

Denne ene kassetten kan kanskje være verdt å undersøke nærmere,
selv om det ville være rart om den alene er fra en annen
tidsperiode.

Jeg har ikke en spiller som kan spille av disse kassettene, men
jeg tror Petter og Hans-Petter har.

Jeg ser at Debconf 3 ble avholdt i Oslo:
https://www.debian.org/events/2003/0718-debconf

Men lenker til program/detailed schedule virker ikke. Finnes det
noen oversikt over programmet noe sted, eller evt noe info om
hvor mye opptak/hvor mange videokassetter som kunne tenkes å
eksistere fra konferansen?

Grunnen til at jeg spør er at noen av de andre udaterte
videokassettene har påskrift med navn på foredragsholdere, men
ingen referanse til tid, sted eller konferanse.

Til slutt vil jeg nevne at grunnen til at videokassettene står
hos meg er at H-P og jeg startet et arbeid med å gå gjennom
kassettene og klassifisere dem (jeg) og kopiere/digitalisere dem
(H-P). Underveis kom det inn flere videokassetter (helt greit,
men det gjør tildelingen av løpenummer litt usystematisk), og så
viste det seg at deler av videokassettsamlingen ikke bare er
digitalisert allerede, men at det er spredt utover et enda større
antall nettsteder og lokasjoner enn vi trodde til å begynne med.
Jeg visste om 3 lokasjoner ved oppstart, men det er minst 5.

For å unngå dobbeltarbeid med kopiering av videokassettene bør
det først utarbeides en fullstendig oversikt over alt som finnes
av NUUG-opptak på nettet. Og der stoppet det litt opp, andre
oppgaver ble prioritert. Men nå er det jo mye hjemmearbeid som
gjelder, så jeg tenker å ta opp dette arbeidet igjen -- først
finne alle nettstedene med NUUG-videoopptak, tildele løpenummer
til de kassettene som ikke har fått det ennå, og matche påskrift
på kassettene mot innholdet på nettstedene. For å sortere ut de
kassettene som må kopieres/digitaliseres. Selv da vil det nok
være enkelte kassetter som er så dårlig merket at man må se på
innholdet på en av de gamle avspillerne for å skjønne hva det er.

Anyway -- første spørsmål er vel om Petter ønsker å se på
"Debian"-kassetten nevnt ovenfor.

Og en oversikt over foredragsholdere på Debconf 3 ville som sagt
være nyttig.

Thomas Gramstad
thomas at gramstad.no
"Briefly, nothing and nobody in the Culture is exploited."  -- Iain M Banks