[NUUG video] Klarering av innhold

post at frikanalen.no post at frikanalen.no
Wed Sep 2 23:43:34 CEST 2020

God kveld til alle sammen,

For å oppklare en misforståelse så er det det enkelte medlemmet som er
ansvarlig for å klarere uten egen musikk. Frikanalen er bare en
infrastruktur uten redaktøransvar for innholdet og skal på vegne av
distributør kun hjelpe medlemmene med å klarere ut eget innhold. Når det
er skrevet, er det betryggende å vite at vi kan stole på CC-lisens. Men
fint at det foretas en kontroll av hvordan lisensen kan etterprøves. Kan
det for eksempel tenkes at designeren har gitt CC-lisens til sin
cartoon, men i vanvare lagt på musikk som ikke er i det fri? Jeg tenker
at i det minste bør det spesifikt stå at også musikken eller at alt er
CC. I det konkrete tilfellet var musikeren oppgitt. Tono har en database
over alle komponistene og tekstforfatterne som de forvalter. Denne
databasen har vi ikke tilgang til, så om nettet ellers ikke gir svar,
kan en løsning være å spørre Tono direkte om Bjarni Biering Margeirsson
står i Tonos IP-register. Beklager at jeg er litt nazi på dette, men jeg
tror at når vi er kjent med hvordan lisenser kan etterprøves, blir
framtidige sjekker betydelig enklere. En ekstra grunn til å være nazi er
at Norwaco registrerer all musikk som går på kanalen. Dersom det er bare
sekunder med musikk som ikke er klarert, påløper det en regning i
størrelsesorden kr 500.000. Dette er det minste innslaget til Norwaco.
Kommer det en slik regning og vi ikke kan svare for musikken og
rettighetene, er det over og ut med kanalen. Vi har for disse første
dagene sammen med Telenor sikret oss en fallskjerm, men en slik
fallskjerm har vi ikke skaffet for det som fra fredag går på Telia
(Get).

I videoen https://forrige.frikanalen.no/video/625738/ tror jeg vi kan ha
et mer risikabelt tilfelle etter 13'22''. Der er det så vidt jeg kan se
ikke en gang pretendert at musikken er i det fri. Musikeren er heller
ikke oppgitt. Etter 13'31'' kommer det sponsorplakater. Det utfordrer
det ikke-kommersielle prinsippet til Frikanalen som er grunnlaget for
must carry på distribusjon og kontribusjon og for at vi havner på den
ukrypterte pakken til Telenor og Telia. Foreslår derfor at dette
innholdet krysses av som filler.

Over til det mer hyggelige så har NUUG fantastisk mye flott innhold. I
påvente av trangere tider etterhvert som de nye medlemmene kommer på
sendeflaten er det bare å breie seg. Håper å se alle de fine innslagene
med spesiallaget intro om ikke alt for mange dager. De er allerede
savnet :-) Og nå som vi vet hvilken kanal Frikanalen er på, kan
sendingen til og med annonseres ;-) Kanskje daglig til bestemte tider
for å bygge en seerskare?

Beste hilsen,

Ola

Links: