[NUUG video] Video for junimøtet i NUUG? (fwd)

Adrian Kjær Dalhaug adrian at enpo.no
Tue May 10 10:57:04 CEST 2022

Hei.

ti., 10.05.2022 kl. 10.21 +0200, skrev Hans-Petter Fjeld:

> En av de største oppgavene til riggen i dag er å konsekvent ta opptak
> av
> presentasjonslaptoppen, slik at man slipper å ha et kamera rettet mot
> et
> prosjektert bilde på et lerret. Kan du starte med å forklare hvordan
> den
> oppgaven kan løses enklere enn den blir i dag?

Jeg ser for meg to ulike modeller her:

 a) Ene er at man bruker en fast maskin og at foredragsholder må få
overført foredraget sitt til denne.

 b) Den andre modellen er at man bruker foredragsholders laptop. Da får
foredragsholder gleden av å kunne bruke vante verktøy for å holde
foredraget.

I alternativ b) må man få ut skjermen på en eller annen måte. Enten ved
hardware (noe HDMI-splitting kanskje?) eller ved programvare.

Går man for programvare for å få bildet over kan man der igjen ha to
ulike valg:

 - Installere ffmpeg eller tilsvarende og kjøre en forhåndsdefinert
kommando. Kanskje litt kryptisk løsning.

 - En annen variant som jeg har mer tro på er å bruke https://vdo.ninja/
Jeg har med god suksess brukt denne under Korona da NUUG hadde virtuelle
foredrag.

Den fungerer slik at foredragsholder åpner en lenke fra vdo.ninja og
deler skjerm der via nettleseren (tenk Jitsi Meet). Så har videogruppen
en maskin på andre enden som tar inn signalet i OBS/ffmpeg eller annet.
Jeg har bare testet vha. OBS under Korona.

Jeg er en programvaremann, så jeg ville nok gått for vdo.ninja selv, men
innser at det nok er flere meningen om den saken :)

--
Vennlig hilsen
Adrian Kjær Dalhaug