[NUUG video] Web-basert løsning for filhåndtering på video.nuug.no

Hans-Petter Fjeld atluxity at 1kb.no
Fri Jun 30 14:36:02 CEST 2023

Heisann,

På etterspørsel fra Malin har jeg installert en tjeneste som heter "Filebrowser" på video.nuug.no.
Dette for å gjøre det lettere å laste opp filer og styre med de.

Jeg har skrevet om dette for drift-gruppa på [ https://wiki.nuug.no/grupper/sysadmin#Filebrowser_-_video.nuug.no | https://wiki.nuug.no/grupper/sysadmin#Filebrowser_-_video.nuug.no ]

Det er teknisk sett mulig å lage seg sin egen bruker dersom man har tilgang til admin-detaljene i root-mappa til servern, eller man kan spørre meg.
Url er [ https://video.nuug.no:1443/ | https://video.nuug.no:1443/ ]

Filebrowser har en funksjon hvor man kan kjøre kommandoer før eller etter aktivitet man gjør, f.eks etter en opplastning. Jeg bruker i dag dette til å sørge for at filen er skrivbar av video-gruppa. Jeg har ikke helt fått til det med mapper som blir oppretta, men det er sikkert noe fin hack vi kan finne på her også.

Jeg misliker NFS-mounts, for den er ikke intuitiv i tilgangsstyringen sin, er det noen i driftgruppa som er komfortabel med den biten som har lyst til å lære meg?
su til f.eks min eller malinux sin bruker på video.nuug.no så oppdager du at vi ikke har skrivetilgang til nfs-mounten under /video/nuug-video

Mvh Hans-Petter