[NUUG kart] OSM med norske byer

Knut Arne Bjørndal bob at cakebox.net
Sun Jun 3 22:46:30 CEST 2007

On Sun, Jun 03, 2007 at 08:23:13PM +0200, Espen Talberg wrote:
> Knut Arne Bjørndal wrote:
<klipp>

> Jeg har brukt SSB og Wikipedia. Så vidt jeg har forstått så er SSB en
> fri kilde, men de _ønsker_ at det er referert til SSB fra de som
> benytter seg  av dataen. Dataen SSB har gjort tilgjengelig er litt vrien
> å lese, så da har jeg benyttet Wikipedia i noen tilfeller.
>
> * http://www.ssb.no/emner/02/01/10/beftett/tab-2006-07-05-01.html
> * http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_byer

Slik jeg leser http://www.ssb.no/include/copyright.html så er det et
krav til kildereferanse på alle steder dataene brukes. Det er litt
tvilsomt å legge slike data inn i OSM siden det ikke er noen garanti
for at en referanse i datakilden blir med i resultatet.

Jeg anbefaler at du bruker wikipedia som eneste kilde, og passer på at
alt stemmer i forhold til den.

Kan du også sette population= etter dataene på wikipedia? Det er
lettvint når dataene først er der, og kan gi bra effekter hvis
renderingsmotorene begynner å bruke det.

<klipp>

--
Knut Arne Bjørndal
aka Bob Kåre