[NUUG kart] Copyright ??

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Tue Sep 4 14:46:33 CEST 2007

Håkon Enger wrote on 04.09.2007 14:13:49:

> Det er nok mailinglista legal-talk som er riktig adresse for denne
> diskusjonen, men jeg tør ikke bli med der... Personlig synes jeg det er
en
> elendig idé at noen kan ha "copyright på en vei" i det hele tatt (Det
> måtte i så fall være de som bygde veien som har copyrighten ;-) ?) Men
> faktum er at OSM har en lisens (cc-by-sa) som krever at alle
bidragsytere
> krediteres i all gjengivense av kartene. Noen (deriblant undertegnede)
> mener at en ren "public domain-lisens" ville være bedre. Dersom du er
> [...]

Helt enig, en public domain-lisens høres bedre ut.

Det er jo også praktiske utfordringer med å kreditere bidragsytere.  Jeg
testet overføring av kart fra OSM til GPS i går.  Og her ser jeg helt
klart at det ikke bare er lett å få kreditert folk.  Det samme gjelder jo
også på web.  Det er vel kanskje dette de gjorde et forsøk på å klare
borte i England, men det ble ikke helt vellykket vil jeg tro.