[NUUG kart] Copyright ??

Michael Eric Menk mikemenk at yahoo.no
Tue Sep 4 14:37:39 CEST 2007

Sverre Didriksen wrote:
> Heisann
>
> Jeg er ingen ekspert på rettighetene rundt OSM-kartene, men det synes noe
> merkelig at kartene under Osmarander har copyright og navnet på den som
> har lagt inn kartdataene.  I Asker f.eks. står det copyright Sverre
> Didriksen på alle veiene jeg har tegnet inn.  Dette ser man når man zomer
> inn på høyeste zommlevel.  Er dette riktig?  Det betyr vel egentlig at man
> ikke har lov til å kopiere uten tillatelse?

Det stemmer, det er copyright på OSM, uten opphavsretten ville ikke OSM
fungere.

Vi i OSM (du og jeg) tar oss "betalt" for våre rettigheter, ikke i form
av penger, men av bruksbegrensninger.

Disse bruksbegrensingene er:
* Du har lov og kopiere dem videre.
* Du kan ta betalt for evnt. kopiering
* De som får eller kjøper dataene, får de samme retighetene. (de kan gi
eller selge dem videre)
* Du må henvise at dataene er kommet fra OSM.
* Alt du legger inn i OSM, forbedring av kartet, vil ha de samme
betingelsene som over. Du må også eie rettighetene til de du legger inn.

De som har copy right på en vei, er alle de som har editert den. Dette
er ikke noe problem, ettersom lisensen over, som likner på GPL i stil,
vil ikke gi noe begrensinger til sluttbruker om det er en eller flere
som har editert på en vei. Dette gjelder også hvis Statens kart verk
velger og eksportere  sine data inn i OSM  (lite sannsynlig).

Når det gjelder © på OSM kartene, så er det begrensinger i
OSM-databasen, som leverer hvem som har editert elementet sist. Dette er
noe som er praktisk for de som lager kartet, slik at de kontakte
hverandre og spør hva enn mente med det.

Det er vel kommet frem som en konklusjon at © symbolet var feil å bruke,
siden du må liste opp alle de som har gjort noe med veien, for å få det
korrekt, og at hvem som har gjort den siste edit, er ikke noe som er av
verdi for sluttbrukeren av kartet.

Se kort versjonen av linsensbetingelsene av OSM.
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

--
Mike