[NUUG kart] Copyright ??

Håkon Enger hakon.enger at fys.uio.no
Tue Sep 4 14:47:20 CEST 2007

On Tue, 4 Sep 2007, Michael Eric Menk wrote:

> uten opphavsretten ville ikke OSM fungere.

Enig med Petter i at dette ikke er riktig liste for å diskutere lisenser,
men den påstanden din er jeg ihvertfall ikke enig i. For eksempel
BSD-systemene fungerer uten en "GPL-aktig" lisens (Merk: Det er
vesensforskjeller mellom cc-by-sa og GPL). Etter min mening er geografiske
data (men ikke nødvendigvis trykkeklare kart) "fakta" som ikke burde kunne
copyrightes. Mendelejev har ikke opphavsrett til det periodiske systemet
for grunnstoffene... Men jeg er klar over at eksisterende lovgivning er
uenig med meg her.

   Håkon