[NUUG kart] CIA_Coast_and_Lake_Import ?

Michael Eric Menk mikemenk at yahoo.no
Fri Sep 14 00:35:22 CEST 2007

Knut Arne Bjørndal wrote:

> For kystlinje burde man vel heller bruke PGS, så vidt jeg vet er den
> vesentlig mer nøyaktig enn WDB

Hei, jeg har lagt inn kystlinjen. Jeg håpte på å få rendra litt av den
før jeg skrev melding. Men det ble trafikk-kork på osmrender.

Rund omkring  65 grader nord begynner PGS og forsvinne. og det er mange
feil, til forsvinner helt. Dvs under 1/2 Norge hadde kystlinje. I mitten
av Norge var det INGEN kyst linje.

Denne kystlinjen som nå er importert går fra der PGS forsvinner til
Russergrensen.  I motsetning til den lenger syd, er det ikke flere 100
tusen hull i den. CIA kystlinjen er en avrunding av kystlinjen, mot den
andre, som treffer bukter bedre, men er ruglete, og tar skyer for å være
øyer.

Når det gjelder at den klusser til, så er det en link i noten, som sier
at den kan slettes dersom det er en bedre kilde. Problemet er at den er
nødt å overlappe litt for å få sydd dem i sammen.

Når det gjelder fiksing av kystlinjen i Trøndelag, så har jeg lagt merke
til at det er blitt gjort. Men jeg må si at det er 2 dataset i nord. Den
ene kan slettes over en lav sko, fordi den var den første prøvelesen på
import. Denne har source=PGS, kontra source=PGS(.....), problemet er at
enkelte steder har noen slettet feil sett, slik at det ikke kan gjøres
effektiv over et stort område ved hjelp av søk. Derfor har jeg holdt meg
unna trøndelag.

Som sagt, er det er bedre kilde som er i den ruta du er, så fjerner du
CIA, slik at du får den beste. PS, disse kystlinjene var originalt 3
stykk fra Trondheim til Russland. , det vil si at du ikke må slette de,
men dele de opp, og slette de der du er. Det kan være at en øy ser fin
ut på den ene siden, og har ingen PGS på den andre siden.

Med denne importen, får vi iallefall kyst linje i mesteparten av Norge
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Image:Norway-From_no_coast_to_some_coast.png

Jeg syntes at denne linjen er en mye bedre linje for der folk ikke bor,
vi har ikke allverdens med folk til å gå å fikse ALLE feilene som PGS
har, og det er mange. Bare se på lengden av kystlinjen vi har. Og der
det bare er natur, gjør det ikke noe at linjen er et par hundre meter
feil i gjennomsnitt, og den hopper over noen fjorder. PGS prøver så mye
å ikke hoppe over fjorder og viker, at den lager en rekke med innsjøer
isteden for en vik. Dette er noe som også må fikses på.

Jeg har lurt på om det er en ide og forandre navnene på PGS linjene,
slik at de ikke rendrer i områder med MANGE små øyer uten bebyggelse i
nær heten. Slik at vi får en kystlinje, så kan vi gå å reparere de
senere. Det gjelder f.eks. slike små øyer som på bilde over.

Ta og se på
http://www.informationfreeway.org/?lat=66.0512037896912&lon=12.6236877985733&zoom=12&layers=B000F000
Her var det ingen ting, Fra Sannessjøen og litt Nordover er det rendrett
litt.

Jeg kommer til å forsette å fikse på kystlinjen, som jeg har gjort tidligere

PS slett source="PGS", rename de "PGS"  som skal spares til PGS(....),
så får vi en lettere ryddejobb. Auto duplikate finder funker ikke med
dobbelt sett med kystlinjer.
--
Mike.