[NUUG kart] CIA_Coast_and_Lake_Import ?

Knut Arne Bjørndal bob at cakebox.net
Fri Sep 14 01:11:13 CEST 2007

On Fri, Sep 14, 2007 at 12:35:22AM +0200, Michael Eric Menk wrote:

> Hei, jeg har lagt inn kystlinjen. Jeg håpte på å få rendra litt av den
> før jeg skrev melding. Men det ble trafikk-kork på osmrender.
>

> Rund omkring  65 grader nord begynner PGS og forsvinne. og det er mange
> feil, til forsvinner helt. Dvs under 1/2 Norge hadde kystlinje. I mitten
> av Norge var det INGEN kyst linje.

Det er nok bare importen til OSM som stoppet der, PGS dekker hele
verden med unntak av antarktis.

Se kartet på
http://www.nga.mil/portal/site/nga01/index.jsp?epi-content=GENERIC&itemID=9328fbd8dcc4a010VgnVCMServer3c02010aRCRD&beanID=1629630080&viewID=Article,
det som er importert til OSM stemmer vel ganske godt overens med
område 21 der. Det skulle altså bare være å ta de relevante delene fra
shapefile 22 for å få PGS-data for nord-norge.

> Jeg syntes at denne linjen er en mye bedre linje for der folk ikke bor,
> vi har ikke allverdens med folk til å gå å fikse ALLE feilene som PGS
> har, og det er mange. Bare se på lengden av kystlinjen vi har. Og der
> det bare er natur, gjør det ikke noe at linjen er et par hundre meter
> feil i gjennomsnitt, og den hopper over noen fjorder. PGS prøver så mye
> å ikke hoppe over fjorder og viker, at den lager en rekke med innsjøer
> isteden for en vik. Dette er noe som også må fikses på.

Jeg syns ikke vi skal importere dårlige data bare fordi et område ikke
er tett bebygd (ikke mange steder i norge som ikke har noen beboere
overhode...). Vi burde heller se om vi ikke kan finne en mer
automatisert løsning på kystlinjeproblemene

Det bildet fra wikisiden viser også at den kutter ut de aller, aller
fleste øyene, og til dels kutter halve øyer også.

Det burde være mulig å få til en løsning for automatisering av
kystlinjefiksing, da det aller meste arbeidet er helt repetive ting.

Mange av feilene PGS-importen lagde er fikset i nyere versjoner av
importscriptet, og hvis man lagde noe som hentet landsat-bilder og
sjekket fargen på områder burde man stort kunne filtrere land/sjø
automatisk, og dermed legge segmentene riktig vei.

Hva med å se litt på slike løsninger, og gå for å bruke mest mulig
nøyaktige data i stedet for å importere dårlige datasett som må
erstattes om man senere kommer og vil lage et bra kart over et
kystnært område?

> Jeg har lurt på om det er en ide og forandre navnene på PGS linjene,
> slik at de ikke rendrer i områder med MANGE små øyer uten bebyggelse i
> nær heten. Slik at vi får en kystlinje, så kan vi gå å reparere de
> senere. Det gjelder f.eks. slike små øyer som på bilde over.

Igjen er jeg uenig. La oss heller sakte men sikkert rette opp feilene
i datasettet vi har i dag, vi har tross alt kommet et stykke, og det
er flere og flere som jobber med saken.

--
Knut Arne Bjørndal
aka Bob Kåre