[NUUG kart] 80 000 stedsnavn i Norge

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Sep 19 11:05:36 CEST 2007

[Bernt M. Johnsen]
> Jeg ser at "lisensen" på disse dataene er "kun til OpenSource eller
> privat formål, ta kontakt før filene benyttes komesielt!". Det er jo
> litt vagt, men openstreetmap bruker en cc-by-sa-lisens på kartdata, og
> den er ikke til hinder for ikke-privat eller komersiell utnyttelse så
> lenge cc-by-sa-lisens-vilkårene ikke brytes.
>
> Jeg tror en skal være forsiktig med bulk import av slike data uten at
> rettighetene er grundig sjekket og dataene relisensiert slik at de kan
> gå inn i openstreetmap.

Enig i at det må være avklart.  Vedkommende som står bak disse
datafilene tok kontakt med meg og ville donere dem til
OpenStreetmap.org.  Jeg forklarte OSM-lisensen og han sa at det var
greit.  Jeg ser at det med fordel kunne vært skrevet på websiden mer
eksplisitt, men han er jo klar over lisensen til OSM i og med at han
skriver "Reiselivsbasen og Elektrobasen støtter OpenStreetMap med
følgende (.csv) filer:" på <URL:http://rlb.no/OpenStreetMap.org>.

CC til Arnulf Sortland og Bjørge Solli som tipset meg om siden, for å
orientere dem om at det endelig skjer noe med filene.  Jeg tror Arnulf
står bak siden.

Vennlig hilsen,