[NUUG kart] Tegne av Yahoos satellitt bilder

Øyvind M. Ottestad omottestad at gmail.com
Thu Apr 3 02:39:58 CEST 2008

Hei,

Yahoo har sjekket lisensen på satellittbildene og man har kommet frem
til at å tegne av veier er tillatt (se f.eks.
http://www.opengeodata.org/?p=120). I OpenStreetMap er det mange som
tegner av veier fra satellittbildene uten en gang å ha vært på stedet de
tegner. Bagdad er et godt eksempel på dette, hvor svært mange veier
ligger inne, mens neste ingen har navn fordi de er tegner fra
satellittbildene
(http://www.openstreetmap.org/?lat=33.3174&lon=44.3778&zoom=12&layers=B0FT). Denne fremgangsmåten gjør at selv de som ikke har GPS kan bidra til OpenStreetMap.

Hilsen Øyvind