[NUUG kart] Stor import med masse feil.

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Tue Jul 15 11:38:16 CEST 2008

Det har dukket opp mye data i det siste med source=GNS, og uten at jeg
har sjekket hvor de kommer fra og hvem som har importert dem så er jeg
*veldig* skeptisk til dem. Er dette et av datasettene folk her har
jobbet med å importere i det siste?

Etter en kjapp titt på et lite område hvor jeg er godt kjent later det
til at langt over halvparten av punktene på en eller annen måte er feil.

 * Fjelltopper som ligger i daler (node 277970744, 277959087)
 * Bygder og gårder som ligger midtfjords (node 277972183),
   eller ihvertfall ute i fjorden (node 277959087, 277948142, 277959779)
 * Elvenavn som ikke ligger ved en elv, og hvor nærmeste elv er *feil*
   elv. (I dette tilfellet også et navn på elva som i følge google ser
   ut til å være i bruk en svært sjelden gang, men som jeg ikke kjente
   selv etter å ha bodd der unna i 20 år) (node 277949863)
 * Feilplasserte stedsnavn (massevis)
 * Feilstavede stedsnavn (en del)

Jeg foreslår at hele denne importen trekkes tilbake, og at vi heller
legger scriptet for å importere dem et eller annet sted så folk kan
plukke inn enkeltområder som de kjenner godt når de føler for det.
Ellers ender vi opp med en hel haug med data på kartet som er genuint
feil og i tillegg nesten umulig å debugge.

I de tilfellene hvor stedsnavnene er rett er det ofte fordi stedet er
stort nok til at noen hundre meter fra eller til ikke gir feil. En
mulighet er derfor å bare importere veldig store features fra dette
datasettet, og ihvertfall unnlate alt av gårdsnavn, fjelltopper etc.

--
Einar Ryeng