[NUUG kart] Stor import med masse feil.

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Tue Jul 15 14:34:56 CEST 2008

2008/7/15 Einar Ryeng <einarr at pvv.org>:

> Det har dukket opp mye data i det siste med source=GNS, og uten at jeg
> har sjekket hvor de kommer fra og hvem som har importert dem så er jeg
> *veldig* skeptisk til dem. Er dette et av datasettene folk her har
> jobbet med å importere i det siste?
>
> Etter en kjapp titt på et lite område hvor jeg er godt kjent later det
> til at langt over halvparten av punktene på en eller annen måte er feil.

Dette er mitt inntrykk også. Det er også mange småsteder (gårder, grender
osv) som er nesten totalt ukjent og som det krever ekstremt god
lokalkunnskap å kontrollere.

Jeg har tatt noen stikkprøver i områder der jeg er kjent (Solør og
Finnskogen) og finner omtrent det samme som deg. Steder som, for meg, er
helt ukjente er tatt med, mens steder som er mer kjent gjerne er utelatt.
Det er også påfallende at nesten ingen av punktene som representerer sjøer,
er plassert i vann.

> Jeg foreslår at hele denne importen trekkes tilbake, og at vi heller
> legger scriptet for å importere dem et eller annet sted så folk kan
> plukke inn enkeltområder som de kjenner godt når de føler for det.
> Ellers ender vi opp med en hel haug med data på kartet som er genuint
> feil og i tillegg nesten umulig å debugge.

Jeg støtter dette.

La meg illustrere det med et eksempel fra Nord-Troms:
http://www.openstreetmap.org/edit?lat=69.839&lon=20.923&zoom=11

Litt avhengig av skjermoppløsning er det her omtrent 60 steder som bør
kontrolleres. En kjapp sjekk av det jeg klarer (et par dublerte punkter, en
fjelltopp som ikke er plassert på en fjelltopp osv) tyder på at dataene ikke
er av noen bedre kvalitet enn ellers. Samtidig er det et område der det ikke
er noen som har gjort noe annet enn å legge inn E6, så vi kan anta at det er
langt til nærmeste lokalkjente OSMer.

 - Gustav