[NUUG kart] Stor import med masse feil.

Sigurd Gartmann sigurdga-osm-kart at brogar.org
Wed Jul 16 17:13:27 CEST 2008

ti., 15.07.2008 kl. 19.21 +0200, skrev Gustav Foseid:

Først må jeg si at jeg er en helt fersk mapper, og var ute på
min første tur på søndag i Orkanger. OSM er en genial ide, og
det er gøy å se «byen» bli til mens man holder på. Jeg fikk en
god gammel SimCity-følelse av å sitte med josm :)

Det ble etterspurt meninger fra flere, og her er mine to cent...

> Problemet er ikke i områder det det er mye lokalkjente folk som kikker
> på dataene. Problemet er de tusenvis av kvadratkilometrene med utmark,
> der det ikke finnes en eneste OSMer i milevis omkrets og vi nå
> plutselig har et kart som ikke inneholder noe annet en feilaktige
> stedsopplysninger. Det er ikke lenge siden jeg lot være å importere
> noen ganske få stedsnavn fra SSB, fordi vi var usikre på om vi klarte
> å plassere nodene rett. Nå har vi flere hundre ganger så mange noder
> som skal verifiseres, og der vi ikke bare er usikre på plassering, men
> [...]

Min mening er at ingen data er bedre enn feil data. Dere kan
diskutere om de importerte dataene er 10% eller 90% korrekte,
men det har lite å si, for om folk skal ta dette i bruk er vi
avhengig av å ikke vise feil i det hele tatt. (Om noen vil ha et
prosent-tall av meg, må det være bedre enn 99%, én av hundre
feil er ganske mye, selv om feilene er små.)

Som Gustav sier her, så blir det håpløst om vi får store mengder
data der det ikke er noen til å verifisere dem, om vi vet at det
er feil i datamaterialet. Dette kan se stygt ut.

Om nye folk som ser på kartene finner feil ved første gangs bruk, er
sjansen veldig stor for at de ikke kommer igjen. Og om jeg som mapper
får intrykk av at jeg bidrar til et ellers dårlig datamateriale,
kommer jeg ikke til å fortsette med det.

Folk er vant med at kart «snakker sant», vi kan ikke lage kart
som ljuger.

Sigurd Gartmann
forhåpentligvis mer enn en engangsmapper