[NUUG kart] Stor import med masse feil.

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Wed Jul 16 18:09:31 CEST 2008

On Wed, Jul 16, 2008 at 01:40:02AM +0200, Michael Eric Menk wrote:

> Jeg har sett at det er mye mere nøyaktig her rund Bergen, enn i Mandal
> kommue, og det ser da ut til å være enten høy granuitet på dataen eller
> lav i et område.

Det meste er i lav granularitet. Mer enn to av tre punkter har en
oppløsning på et minutt, dvs i overkant av 1,8 kilometer i
nord-sør-retning og i overkant av 900 meter i øst-vest-retning. I
editorene vises dette som et tydelig rutemønseter om man zoomer
bittelitt ut.

Maksimal feil i dette blir sqrt(1852^2 + 930^2) = 2072 meter.
Snittfeilen blir halvparten av dette, dvs rett over en kilometer.

Etter min mening blir dette altfor dårlig for kartbruk. Greit nok at
vi ikke lager et orienteringskart, men denne importen gir en oppløsning
som tilsvarer et bitmap-bilde på 1000 pixler fra nordligste til
sørligste punkt i Norge, eller i OSM-terminologi ca. tilsvarende zoom
level 5.

Jeg er stadig motstander av denne importen, men vil gjerne at flere enn
oss som har sagt noe til nå uttaler seg. En redigeringskrig er ingen
tjent med.

--
Einar Ryeng