[NUUG kart] Tettstedsdataene fra SSB

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Mon Jun 23 14:40:01 CEST 2008

2008/6/23 Helge Hafting <helge.hafting at aitel.hist.no>:

> Blir disse polygonene importert i osm i nær fremtid?

Jeg driver og jobber med å få tettstedsnavnene (altså punktene) inn i løpet
av ikke så alt for lang tid.

> Jeg ville tro de kunne gå inn som landuse=residential, da bebyggelse for
> det meste
> er "residential". Så får man heller korrigere steder hvor det allerede er
> registrert industriområder
> o.l.

Jeg synes ikke de har høy nok kvalitet til å legges rett inn.

Et par tettsteder jeg kjenner litt til (Storsteinnes og Roverud) illustrerer
eksempelet. Roverud ligger pent plassert uten noen helt klare grenser i
ytterkant av Finnskogen, nesten uten data lagt inn i dag. Her ville det være
rimelig greit å bruke polygonet slik det kommer fra SSB. Storsteinnes ligger
innerst i Balsfjorden. Her strekker polygonet fra SSB seg godt ut i fjorden,
der det ikke bor så mye annet enn fisk. Andre steder er det (halv-)sirkler
på 400 meter rundt flere hus som ligger heklt i ytterkanten av tettstedet.

Derfor blir plan B: Lage GPX-filer for hvert tettsted, som de som vil kan
bruke som utgangspunkt for å legge inn landuse-områder.

  -Gustav