[NUUG kart] Oslo, Lambertseter: Trenger peer review

Steinar Hamre steinarh at pvv.ntnu.no
Mon May 5 00:13:29 CEST 2008

On Sun, May 04, 2008 at 01:37:19PM +0200, Gustav Foseid wrote:
> Hei!
>
> Jeg har begynt å legge inn litt informasjon for Oslo sørøst, først på
> Lambertseter. Før jeg fortsetter hadde det vært fint med noen
> tilbakelmeldinger på det jeg har gjort, så jeg kan korrigere eventuelle feil
> først som sist.
>
> http://www.informationfreeway.org/?lat=59.870975&lon=10.81975&zoom=15&layers=B000F000F

Det ser i det hele kjempebra ut.

Jeg la merke til var at det var to Cecilie Thoresens veg som overlappet.
(Det er ikke så lett å se eller gjøre noe med i alle editorer. Jeg slettet
den ene for deg.)

Litt relatert: Du har en del områder (landuse osv) som gjenbruker nodene
til vegen det grenser til. Det er en del som synes dette er dumt og galt,
blant annet fordi det er så vanskelig å se/endre i editorene. Det kan ofte
være vel så bra å legge områdegrensa nært men ikke oppå vegen.

> Veger og vegnavn er iofs ganske greit, men noe av det jeg lurer på er:
>
> Snuplass i blindveg: Er det riktig å legge inn disse som en sirkel på
> slutten av vegen, slik jeg har gjort, eller bør de merkes med
> highway=turning_circle på det innerste punktet? (Eksempel: Grusveien)

Min tommelfingerregel er å bruke sirkel i slutten av vegen bare når
det er en faktisk sirkel der (dvs en øy, eller ihvertfall mulighet
for å kjøre rundt), ellers turning_circle hvis konseptet er at det er litt
bredere sånn at det skal gå ann å få snudd. En turning_circle kan også være
steder enn på slutten av vegen. (Jeg tenker meg at en OSM-GPS sier
"rygg tilbake til snuplass og snu der".)

turning_circle er fortsatt ganske ny og rendringen er ikke helt der,
men det kommer.

> inn til borettslag. Jeg synes dette er bedre enn residential, ettersom dette
> ikke er offentlige veger, og funksjonen er ganske lik innkjøring til en
> parkeringsplass. (Eksempel: Innkjøring fra Antenneveien.)

Enig. Slike veger er oftest mindre enn residential, og da vil avhengig
av forholdene og evt skilting service/pedestrian/cycleway være riktig,
gjerne sammen med abutters=residential

Det skumle er at etterhvert ser du raskt om en veg er
bygget for at søppelbilen skal komme fram eller for å være en trygg
veg å sykle til skolen.

	Steinar