[NUUG kart] Elevasjonsdata for Norge

Kjetil Kjernsmo kjetil at kjernsmo.net
Mon Sep 22 23:01:15 CEST 2008

On Monday 22 September 2008, Jon K Hellan wrote:
> Vet ikke hvor godt kjent dette er:

Jeg kjenner det ganske godt. Jeg har faktisk møtt opphavsmannen,
Jonathan deFerranti og gått hillwalking med ham i skotske fjell. Han
legger ned enorme mengder arbeid i denne DEMen, som skal bli global, om
den ikke allerede er det.

> Fant elevasjonsdata for Norge med
> 100m raster (3") på
> http://www.viewfinderpanoramas.org/dem3.html#scand . Disse er
> hovedsakelig basert på russiske 1:100 000-kart fra 80-tallet, og
> supplerer radarmålingene fra romfergene. Sistnevnte dekker området
> sør for 60N.

Jeg har sett på disse dataene på to forskjellige områder: Jeg lagde et
topografisk kart på dem før en tur i Trollheimen, og sammenliknet med
norske 1:50000-kart. I dette området stod ikke denne DEM tilbake for
norske kart. I noen tilfeller var den russiske DEMen best, i andre
tilfeller var det norske kartet best, men jeg ble spesielt imponert av
at en nokså liten elvedal var tydelig på det russiske kartet, men
fraværende på det norske kartet.

Den andre øvelsen jeg gjorde var i Lillomarka i Oslo, der jeg er godt
kjent, der jeg kunne sammenlikne orienteringskart, SRTM-data, norske
1:50000-kart, og den russiske DEMen.

Orienteringskartet blir igrunn fasiten, det er meget detaljert. Når det
gjaldt hovedformene i kartet, var 1:50000 og russisk DEM nokså likt,
men den russiske DEMen undervurderte høydedrag og overvurderte
dalbunner ganske mye, der var 1:50000 betydelig bedre. SRTM var noe mer
nøyaktig enn begge datakilder på alle områder, men selvfølgelig ikke i
nærheten av orienteringskartet.

Jeg har også tittet på dataene rundt enkelte topper, f.eks. Lodalskåpa,
og der stemte det nokså dårlig med formen til de spisseste toppene, men
ikke mer enn at de fleste turgåere ville ha utbytte av kartet. Den
russiske DEMen er stort sett bra nok til å lage en turkart-serie i åpne
og ikke for bratte fjellområder, tror jeg.

Forresten har jeg brukt russiske orginalkart i fjerne områder av Tibet,
der de er de eneste kartene som eksisterer (bortsett fra amerikanske
Tactical Piloting Charts, som er håpløst å bruke for turer). Dte var
ganske ymse. Fjellkjedene og dalene var korrekt, og flere steder var
det bra, men det var også fjell som sto noen hundre meter opp fra
omliggende vidde som ikke var der. Som om Hårteigen ikke skulle være
merket av :-)

Hva er problemet? deFerrantis ambisjon er at DEMen skal være public
domain. I enkelte tilfeller kan han fylle inn data fra ufrie kilder,
men er nøye på at det ikke er mer enn det som kan betraktes som fair
use.

Det er klart at det nok er litt tvil om statusen til de russiske
dataene. Dette er KGB-greier, og KGB eksisterer som kjent ikke lenger,
og det er noe med sovjets opposisjon til Berne-konvensjonen (som jeg
ikke kjenner detaljene i), som gjør at disse dataene nå skal være i
public domain. Fra det jeg har sett synes jeg det virker usannsynlig at
de bare har knæbba norske kart, det er for store forskjeller i både
riktig og gal retning til det, så jeg tror vel helst at vi har hatt
spionfly eller satellitter over her nå og da i gamle dager...

Iallfall, dette er interessante data, og hvis mulig tror jeg gjenbruk
skal være greit.

Kjetil
--
Kjetil Kjernsmo
Programmer / Astrophysicist / Ski-orienteer / Orienteer / Mountaineer
kjetil at kjernsmo.net
Homepage: http://www.kjetil.kjernsmo.net/     OpenPGP KeyID: 6A6A0BBC