[NUUG kart] Elevasjonsdata for Norge

Jon K Hellan jon.kare.hellan at uninett.no
Tue Sep 23 08:53:11 CEST 2008

Kjetil Kjernsmo wrote:

> Hva er problemet? deFerrantis ambisjon er at DEMen skal være public
> domain. I enkelte tilfeller kan han fylle inn data fra ufrie kilder,
> men er nøye på at det ikke er mer enn det som kan betraktes som fair
> use.

Ikke noe problem, annet enn at man må sjekke at bruken er innenfor det han
godtar. Ville bare påpeke at det var et avsnitt om akseptabel bruk som må leses
før man tar dataene i bruk, spesielt i kommersiell sammenheng.

> Det er klart at det nok er litt tvil om statusen til de russiske
> dataene. Dette er KGB-greier, og KGB eksisterer som kjent ikke lenger,
> og det er noe med sovjets opposisjon til Berne-konvensjonen (som jeg
> ikke kjenner detaljene i), som gjør at disse dataene nå skal være i
> public domain.

På hvilke andre formater fins de russiske kartene? Er det scan av papirkart,
eller er de også vektorisert? Hvor fins de eventuelt på nettet?

Jon Kåre