[NUUG kart] Dobbeltsporet jernbane

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Wed Sep 24 09:17:57 CEST 2008

2008/9/24 Knut Arne Bjørndal <bob at cakebox.net>

> Jeg ser på lanes=2 som et hack hvis man kan bruke hvis man ikke gidder
> å tegne begge sporene. Dobbeltsporet jernbane ligner mer på "dual
> carriageway" enn en enkel bit med asfalt bortover.

Jeg er uenig. Først så synes jeg at dual carriageway ("motorvei") er et
hack, som bl.a. er vanskelig for rendrerne å håndtere skikkelig.

Dessuten er forskjellene ganske store:
Motorveier har ulike påkjøringer i hver retning, og der det er holdeplasser,
bensinstasjoner o.l. er dette normalt forskjellig for hver retning. Jernbane
har felles stasjoner på begge sporene og normalt ikke sidespor som er
tilgjengelig for kun den ene retningen.

Bredden på en normal riksveg er, inkludert grøfter, et sted rundt 10 meter,
motorveier et sted rundt 30-40meter. Dobbeltsporet jernbane et sted rundt
10-12 meter.

Dersom dobbeltsporet jernbane skal være to ways, bør dette også gjelde trikk
og forstadsbaner. Det vil være rart å legge ei trikkelinje på hver sin side
av vegen, så lenge begge får plass mellom fortauene.

Når et veganlegg består av flere integrerte deler (f.eks. to kjørebaner,
sykkefelt på hevr side og fortau), så tegnes ikke disse separat. Jeg synes
ei dobbeltsporet jernbane er et enkelt anlegg, på tilsvarende måte.

Forøvrig kan det nevnes at tyskerne (som er større på både OSM og jernbane
enn oss) ser ut til å bruke kun en way. Det samme gjør "sammenlignbare
kart", dvs N50 og N250 fra Hønefoss.

 - Gustav