[NUUG kart] Sjøkart

Jon K Hellan hellan at acm.org
Fri Apr 3 15:26:13 CEST 2009

Torstein Ingebrigtsen Bø wrote:

> Hei
>

> Som relativ fersking har jeg lagt ut et forslag på tagging av
> sjømerke, derfor lurer jeg på om det er noen som kunne ha sett over
> forslaget http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/navaid?

Tegnforklaringen til norske sjøkart står i bokhylla hjemme. Det er mer
en bok enn et hefte,
kanskje 50 sider. Jeg går ut fra at det aller meste følger av
internasjonal standard. Å definere
et annet system for Open Streetmap ville gi liten mening, synes jeg. Så
spørsmålet er heller
hvordan eksisterende standardsymboler skal tagges. Det ville for så vidt
ikke forbause meg om
det allerede eksisterte et XML-vokabular for sjøkartsymboler.

Det passer kanskje her å nevne Olex-kartene. De er ekstremt detaljerte
sjøkart som er bygd opp
med en lukket variant av Open Streetmap-filosofien. Kundene får
oppdateringer til gjengjeld for
at det laster opp sine gps-spor med ekkoloddskudd. Svært vellykket, men
dessverre helt lukket.

Jon Kåre