[NUUG kart] Sjøkart

Gisle Sælensminde gsale at broadpark.no
Fri Apr 3 16:46:50 CEST 2009

Torstein Ingebrigtsen Bø wrote:

> Hei
>

> Som relativ fersking har jeg lagt ut et forslag på tagging av
> sjømerke, derfor lurer jeg på om det er noen som kunne ha sett over
> forslaget http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/navaid?
>

> En annen ting er hvordan skal man tagge gamle (særnorske) sjømerker
> som  båker, staker og varder, noen som har noen gode forslag her?
> (Sjøkart i dag viser forskjell mellom gamle og ny sjømerker, derfor
> synes jeg at vi også må klare det!)
>

> * *

Det er et problem med sjøkart som ikke gjelder på land. Om en vei ikke
er markert, så gjør ikke det så veldig mye, det er bare ingen har
kartlagt veien enda. Om noen har glemt å tagge veien som enveiskjørt må
du i verste fall kjøre en lang omvei, men du ser skiltet før du kjører
inn på veien mot kjøreretningen. På sjøen er ikke det tilfellet. Det er
utilgivelig å ha glemt å markere et skjær, for hva om noen kjører på
det? Et sjøkart er med andre ord ikke brukbart i et område før det er
mer eller mindre komplett, mens et veikart som er 80% komplett kan være
nyttig. Å lage et komplett kart for et område, og å være sikker på at
det er det krever koordinert innsats, mer en frivillige karttegnere kan
få til uten videre.

Skal en få åpne sjøkart må nesten noen som har fått bevilging til å
samle kartdata til å donere og siden kvalitetssikre det, siden feil
faktisk kan føre til at folk dør. Jeg er tilhenger av åpne sjøkart, men
jeg vil selv ikke seile etter sjøkart basert på data samlet inn av
frivillige amatører. Jeg har ikke noe mot å kjøre etter et veikart som
er laget på samme måten.

-Gisle