[NUUG kart] Sjøkart

Helge Hafting helge.hafting at hist.no
Thu Apr 9 11:53:41 CEST 2009


>Torstein Ingebrigtsen Bø wrote:
>Det er et problem med sjøkart som ikke gjelder på land. Om en vei ikke 
>er markert, så gjør ikke det så veldig mye, det er bare ingen har 
>kartlagt veien enda. Om noen har glemt å tagge veien som enveiskjørt må 
>du i verste fall kjøre en lang omvei, men du ser skiltet før du kjører 
>inn på veien mot kjøreretningen. På sjøen er ikke det tilfellet. Det er 
>utilgivelig å ha glemt å markere et skjær, for hva om noen kjører på 
>det? Et sjøkart er med andre ord ikke brukbart i et område før det er 
>mer eller mindre komplett, mens et veikart som er 80% komplett kan være 
>nyttig. Å lage et komplett kart for et område, og å være sikker på at 
>det er det krever koordinert innsats, mer en frivillige karttegnere kan 
>få til uten videre.
>
>Skal en få åpne sjøkart må nesten noen som har fått bevilging til å 
>samle kartdata til å donere og siden kvalitetssikre det, siden feil 
>faktisk kan føre til at folk dør. Jeg er tilhenger av åpne sjøkart, men 
>jeg vil selv ikke seile etter sjøkart basert på data samlet inn av 
>frivillige amatører. Jeg har ikke noe mot å kjøre etter et veikart som 
>er laget på samme måten.

Dette er opp til brukeren, ikke den som lager kartet. Den som trenger et 
godt sjøkart skaffer seg det. Og man vet at det åpne kartet ikke er
komplett. Om det ikke er egnet til profesjonell bruk, kan det jo fungere
for en rolig søndagstur med en liten fritidsbåt. Det fins jo de som tar slike
turer uten kart, eller med landkart som heller ikke egentlig passer for formålet.

Et åpent sjøkart kan være til hjelp ved at skipsleder er markert - dermed
vet man om en trygg "vei" selv om det som er rundt er "ukjent".

Helge Hafting
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: http://lists.nuug.no/pipermail/kart/attachments/20090409/062312e8/attachment.html 


More information about the kart mailing list