[NUUG kart] Gjenbruk av OpenStreetMap data: OSM og CC-BY-SA lisensen

Vidar Gundersen vibrog+no.nuug.kart at gmail.com
Wed Feb 18 08:11:28 CET 2009

Jeg sendte en epost til creativecommons.no om hva
det betyr for gjenbruk at OSM har CC-BY-SA lisens,
som ble besvart av Gisle Hannemyr.

Her er hans tilbakemelding, med hans tillatelse:

 > jeg er bidragsyter til OpenStreetMap, som er "befengt" med
 > cc-by-sa, som jeg ikke skjønner bæra av ut over den forenklede
 > betydningen av betingelsene.

Det er OK.  Opphavsrett er langt fra enkelt.
Det er dessverre mye som tyder på at de som fant å benytte CC BY-SA
på OpenStreetMap-dataene heller ikke skjønte så mye (les videre for
forklaring).

 > jeg er imidlirtid interessart i at det enorme arbeidet jeg legger ned
 > i å logge skiløyper og stier (mitt fokus ifm OSM) skal kunne benyttes
 > av andre, gjerne mer kommersielle aktører og komme flere markabrukere
 > til gode.

Det jeg nå skriver er neppe det du forventer å høre - og jeg er litt
forbauset over at denne problemstillingen ikke drøftes mer i miljøet
rundt OpenStreetMap.

OpenStreetMap er i bunn og grunn en database, bygget opp av en masse
informasjon om geotaggede koordinater.  Det er utvilsomt en stor jobb å
samle inn disse dataene, men siden de per definisjon er fakta, og
ikke et resultat av kreativ, skapende virksomhet, så er de /ikke/
åndsverk ("works").  Enkeltstående fakta har ikke opphavsrettslig
vern i Norge, og de er heller ikke "copyrightable" i amerikansk rett.

Jeg ser at OpenStreetMap tilsynelatende tilbys under CC BY-SA 2.0, jf.
 http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/legalcode

Denne lisensen er basert på amerikansk rett, og den definerer
"Work" som følger: "Work means the copyrightable work of authorship".

Sidene geodataene i databasen ikke er "copyrightable work of authorship"
i USA (eller Norge for den saks skyld), så omfattes dataene ikke av
denne lisensen. Følgelig mener jeg at det ikke betyr noe hva som står i
den CC-lisensen som man (dessverre) har utstyrt OpenStreetMap-databasen
med.

Hva dette videre innebærer, er imidlertid uklart.  I USA, der heller
ikke databaser har vern, er OpenStreetMap-databasen uten noen form
for beskyttelse, og jeg antar at den kan brukes til hva man måtte ønske,
uten å ta hensyn til lisensen.

I Norge/EU har større /samlinger/ av spesielle fakta har et såkalt
sui generis-vern (også kalt for katalogvern og databasevern).
Her er jeg usikker på om bruken av lisensen innebærer at videre
bruk av samlingen skal forstås etter amerikansk rett (i så fall
er den uten vern), eller etter norsk.  I det siste tilfellet har
samlingen/databasen et vern, men dette vernet må forstås som det
vernet som er definert i bakgrunnsretten, og ikke den nevnte CC-lisensen.

Jeg er klar over at dette ikke er svar på det du spør om - men slik
jeg ser det har rettighetene til bruk av dataene i OpenStreetMap-
databasen ikke noe med CC å gjøre - til tross for at prosjektet
benytter en CC-lisens.

[vbg: runde to ..]

 > svaret ditt er interessant. jeg vet feks at gulesider.no lurte litt
 > på å bruke OSM i sitt kart, men slo det fra seg pga CC.
 > hva hvis en slik aktør, UglandIT, e.l. bruker data fra OSM?
 > (egentlig mitt opprinnelige spørsmål.)

Dersom vi antar at disse kartdataene i Norge er omfattet av sui
generis-vernet
(jf. åvl. § 43, http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-042.html#43 ),
så vil et firma som UglandIT ikke kunne republisere hele eller vesentlige
deler av databasen uten å bryte opphavsretten til databasen. Bruk av et
utdrag (dvs. mindre deler av den totale databasen) vil imidlertid være
lov, (jf. åvl. § 43, annet ledd), da slik bruk ikke kan sies å å skade
frembringerens legitime interesser (i og med at OSM ikke selv utnytter
disse dataene kommersielt, vil en tredjeparts kommersielle utnyttelse av
dataene ikke være til skade for OSM).  I og med at OSM-databasen er
global, så vil jeg anta at det f.eks. vil være helt uproblematisk for
UglandIT å bruke den delen av databsen som omfatter Norge, uten at dette
vil bryte med opphavsretten til datene.

Ansvarsfraskrivelse: Jeg er ikke advokat, og overstående råd og synspunkter
er verdt det du betalte for dem.

--
Vidar Bronken Gundersen
 http://openstreetmap.org/user/vibrog/