[NUUG kart] Staten dømt for mangelfullt oppdaterte sjøkart

Magne Mæhre magne at samfundet.no
Thu Jun 4 20:08:29 CEST 2009

Petter Reinholdtsen wrote:
> [Kjetil Kjernsmo]

Det staten er dømt for er at sjøkartverket allerede i 1995 kjente til
denne grunnen, men lot være å meddele den gjennom "Efterretninger
for Sjøfarende".   Uten at jeg skal si det for sikkert så var det
antagelig ikke noen ny versjon av papirkartet for dette området i
tidsperioden mellom 1995 og januar 2004.

På den tiden ble det snakket om at Rocknes hadde et system for
elektroniske sjøkart ombord, men at dette systemet ikke var kompatibelt
med det systemet som norske elektroniske sjøkart ble publisert med.
Jeg husker også rykter om at de norske kartene den gang ble
publisert i et proprietært format som bare kunne brukes med
gitte navigasjonssystemer.

I dag publiseres de norske sjøkartene i IHO S-57, som er en åpen
standard for sjøkartdata.

--Magne