[NUUG kart] Staten dømt for mangelfullt oppdaterte sjøkart

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Jun 4 19:40:27 CEST 2009

[Kjetil Kjernsmo]
> Jeg synes det er veldig interessant i denne sammenhengen, men jeg
> tror man må slipe litt på argumentene om hvorfor det er viktig å
> ikke ha bruksbegrensninger. Det som ikke var klart her for meg er om
> kartene var oppdaterte i det hele tatt, eller om dataene bare ikke
> var tilgjengelige for losen.

Slik jeg husker saken var grunnen kjent men ikke dukket opp på kartene
i skipet ennå.  Håkon W. Lie som skriver i
  "Eksempelvis kunne Rocknes-ulykken, der 18 personer omkom, vært
  unngått dersom skipet hadde oppdaterte elektroniske sjøkart om
  bord."

Tilsvarende skrev han i høringsuttalelsen fra Opera da forskriften til
offentlighetsloven var på høring i 2007.  Husker dog ingen detaljer
nå.

Vennlig hilsen,