[NUUG kart] offline editing

Helge Hafting helge.hafting at hist.no
Tue Jun 9 15:08:28 CEST 2009

Bjørn Kvisli wrote:
> Ok jeg vet jeg ikke skal klage, men jeg var litt oppgitt.
> Feilmeldingen var dessuten ikke mulig og å få frem igjen etter annet
> forsøk, så jeg mistet den.
>
> Det viste seg at programmet lastet opp de tingene som det ikke var
> feil ved, og jeg måtte tegne noe på nytt.
>
> Jeg likte off line editing fordi jeg kunne gjøre ferdig en  enhet
> arbeid før jeg lagret, men egentlig er live editing helt ok. Potlatch
> er bra!

Offline-editorer som JOSM lar deg lagre lokalt på PC. Veldig praktisk
hvis nettet er nede når du må skru av maskinen. Senere er det bare å
åpne fila og kjøre upload på nytt.

Det er alltid en viss risiko for problemer når flere arbeider innenfor
samme område, og den risikoen øker jo lenger tid det går mellom download
og upload.

Helge Hafting