[NUUG kart] Ikke bruk EGNOS!

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Mar 4 10:01:33 CET 2009

[Bernt M. Johnsen]
> Han fortalte meg at EGNOS er fremdeles i prøvedrift og kan til tider
> gi store feil, så hans råd var ifbm openstreetmap-kartlegging: IKKE
> BRUK EGNOS (WAAS i USA er fullt operativt og pålitelig).

Det synes jeg høres veldig rart ut, og det ble ikke nevn på
universitetskurset jeg tok om digital kartteknologi for et par år
siden, der vi gikk ganske dypt inn i GPS-teknologi.  Det er jo ikke
spesielt avanserte teknologi som ligger bak WAAS/EGNOS, så jeg har
vanskelig for å tro at det skulle bli mer feil av å bruke EGNOS enn å
la være.

Takk for tipset, dog.  Skal ha øynene oppe for om jeg finner kilder
som kan bekrefte eller avkrefte påstanden.  Kanskje noe å teste med en
GPS plassert på kjent punkt, om bruk av EGNOS gir mer eller mindre
unøyaktige målinger?

Vennlig hilsen,