[NUUG kart] Ikke bruk EGNOS!

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Mar 4 10:27:55 CET 2009

[Bernt M. Johnsen]
> Slike jeg forstod det vil EGNOS stort sett gi bedre resultat enn
> uten, men at det ikke er til å stole på og at det til tider kan gi
> feil. Det betyr at den sjekken av et kjent punkt sannsynligvis ikke
> vil avsløre noe som helst.

Her forstår jeg ikke hva du mener.  EGNOS er en mekanisme som kan øke
nøyaktigheten til en GPS-måling.  Systemet består av fastpunkter i
terrenget som måler avvik mellom satellitberegnet posisjon og korrekt
posisjon (eller mer nøyaktig, hvor mye feil de ser i signalene fra
satellitene - antagelig fra atmosfæreforstyrrelser og unøyaktig
beregnede satellittbaner), og kringkaster disse avvikene som
korreksjoner til GPSer via satellitter i geostasjonær bane.  Det kan
også brukes til å detektere når GPS-signalet ikke er til å stole på,
men det er ikke en funksjon forbruker-GPSer gjør nytte av, så vidt jeg
vet.

Det burde gjøre at en slik sjekk burde avsløre hvor ofte en GPS med
EGNOS viser mindre riktig posisjon enn en GPS uten EGNOS (fortrinnsvis
samme GPS, med EGNOS slått av/på).  Jeg forstår derfor ikke hvorfor du
mener at en slik test sannsynligvis ikke vil avsløre noe som helst?

Vennlig hilsen,