[NUUG kart] formatering av veinummere

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Sat Mar 28 22:04:50 CET 2009

On Sat, Mar 28, 2009 at 02:16:11PM +0100, Gustav Foseid wrote:
> Jeg foreslår å bruke kun nummeret som ref på riksveger. Det er dette som de
> fleste oppfatter som vegnummeret, det er dette som finnes på skilt, det er
> dette som er naturlig å vise på kart og det er dette som er naturlig å bruke
> i vegbeskrivelser.

De fleste som mapper ser ut til å oppfatte en eller annen form av "RV##"
som veinummeret. Det er få veistykker i Norge som bare er tagget med
nummer i ref-taggen. RV### med store bokstaver og uten mellomrom ser ut
til å være klart vanligst. Jeg plukket ned alle primary-veiene og så
kjapt over det, men man må prosessere litt xml for å få ut nøyaktig
statistikk over hva folk har tagget, og det gadd jeg ikke.

Jeg ser ingen god grunn til å slutte å la ref-taggen indikere eksplisitt
hva slags type vei det er snakk om.

--
Einar Ryeng