[NUUG kart] formatering av veinummere

Håkon Enger hakon.enger at fys.uio.no
Mon Mar 30 09:01:26 CEST 2009

On Sat, 2009-03-28 at 22:04 +0100, Einar Ryeng wrote:
> De fleste som mapper ser ut til å oppfatte en eller annen form av "RV##"
> som veinummeret. Det er få veistykker i Norge som bare er tagget med
> nummer i ref-taggen.

Det ville vært interessant å vite hva som var situasjonen før noen skrev
på Wikien at det var slik det skulle gjøres...

> Jeg ser ingen god grunn til å slutte å la ref-taggen indikere eksplisitt
> hva slags type vei det er snakk om.

Jeg har sagt hva jeg mener om denne saken, men en gang til, for
sikkerhets skyld: Grunnen er at vi mapper det vi ser i terrenget, som er
veier merket med kun tall. Vi mapper ikke det som finnes i offisielle
databaser (som vi kanskje ikke engang har lov til å kopiere fra.) Og
dersom man vil fortelle at veien er en riksvei, kan dette bedre legges
inn i en annen tag. Det ville også være "lett" å automatisk redigere
alle veier tagget med "RV..." til å fjerne "RV" og legge inn en ny tag
med designation=no:riksvei, og/eller highway:admin=national f.eks.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:designation
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Highway_administrative_and_physical_descriptions

  Mvh, Håkon