[NUUG kart] formatering av veinummere

Helge Hafting helge.hafting at hist.no
Tue Mar 31 16:35:19 CEST 2009

Bernt M. Johnsen wrote:
> Jeg har bestemt meg: ref-taggen bør være de offisielle veireferansene.
> Altså burde E6 ha hatt ref="EV 6". int_ref er en oppfinnelse for land
> som skiller mellom nasjonale og internasjonale, så det kan vel hende at
> E6 burde også vært tagget med int_ref="E 6" elns. En god renderer skal
> kunne lage kart hvor symboler som ser ut som skilt 723.11 ble brukt for
> europaveier og 723.15 for riksveier.

Jeg mener taggene bør matche skiltene, for numre som skiltes.
Så E6 bør være ref="E6", og riksvei 3 ref="3". Dermed kan man
sammenligne kart med terreng.

Fylkesveier skiltes ikke, dermed blir de offisielle referansene et godt
valg for dem.

> Hel etter prinsippet "Don't tag for the renderer". Poenget er at
> databasen skal ha best mulig informasjon slik at kartene etterhvert som
> rendererne utvikler seg kan bli best mulig.

Foreligger det planer om å tilpasse rendere til nasjonale avvik mellom
"ref=" og veiskilt? I så fall kan vi få inn regler om å fjerne "RV" fra
veier med is_in=Norway. Men jeg har mine tvil om noen er interessert i å
lage massevis av slike tilpasninger. At veien er primary/trunk/motorway
og ikke har "E" i ref-nummeret identifiserer den som riksvei uansett.
Det er dermed ikke nødvendig med RV for å fortelle at det er riksvei.

Helge Hafting