[NUUG kart] Fot- og sykkelrute (Bergen-)Trengereid-Vaksdal

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Wed May 20 11:00:04 CEST 2009

On Wed, May 20, 2009 at 08:08:53AM +0200, Bard Aase wrote:

> Når vi er inne på sykkelruten bergen - voss, er det en måte vi kan tagge
> denne så den kommer opp på OpenCycleMap, selv om den ikke er en del av ncn
> (eller lcn/rcn for densaksskyld)?

Hva er statusen på denne sykkelruten? Siden den ikke er en del av et
nettverk antar jeg den ikke finnes offisielt? Jeg tror ikke OCM støtter
uoffisielle ruter p.t., men de vil neppe ha noe imot å legge det til
dersom det finnes en fornuftig forklaring på hvorfor de skal være med.

Problemer/utfordringer jeg ser ved tagging av uoffisielle ruter;
 - Hvem skal vi la definere slike ruter? De som stort sett definerer
   sykkelruter er Syklistenes landsforening (SLF), Statens vegvesen
   og kommunene. Men disse samarbeider stort sett om å få offisielle
   ruter.
 - Siden de ikke er skiltet, hvordan vet man (nøyaktig) hvor de går?
 - Om de bare er laget for å unngå tuneller etc. hvor det ikke er lovlig
   å sykle, gir de oss noe mer enn hva autorouting kan gi?

Generelt stiller jeg meg positiv, og OCM-folkene er stort sett greie så
de vil nok gå med på uoffisielle ruter bare man kommer med en
gjennomtenkt begrunnelse.

--
Einar Ryeng