[NUUG kart] Fot- og sykkelrute (Bergen-)Trengereid-Vaksdal

Alastair D. Jenkins alastair.jenkins at c2i.net
Wed May 20 14:24:18 CEST 2009

 On Wed, 20 May 2009 11:00:04 +0200 Einar Ryeng <einarr at pvv.org> wrote:

 > Hva er statusen på denne sykkelruten? Siden den ikke er en del av et
 > nettverk antar jeg den ikke finnes offisielt?

På ruten Bergen-Norheimsund-Voss står det skilt "Bergen-Voss",
"Bergen-Norheimsund" m.m. med jevne mellomrom.  Når man ankommer
Trengereid står det et skilt "Voss" som peker opp langs Trengereidsvingene, og
like etter at man har syklet under E16 står det et skilt
"Bergen-Norheimsund".  Da anser jeg at ruten Bergen-Norheimsund-Voss er
offisiell og at man kan tagge den som en "lcn"-relasjon med navn
"Bergen-Norheimsund-Voss" e.l.  Dette kunne man forøvrig også gjøre med
fotgjenger- og sykkelrutene Bergen-Sotra og Bergen-Askøy via
Loddefjord/Vestkanten.

"Sykkelruten" mellom Trengereid og Vaksdal ville jeg på det sterkeste
fraråde å tagge ettersom man ferdes på eget ansvar!  Denne ruten bør kun
brukes av folk som kan orientere seg når de har med seg ufullstendige
kart!

 > Jeg tror ikke OCM støtter
 > uoffisielle ruter p.t., men de vil neppe ha noe imot å legge det til
 > dersom det finnes en fornuftig forklaring på hvorfor de skal være med.
 >
 > Problemer/utfordringer jeg ser ved tagging av uoffisielle ruter;

Uoffisielle ruter som ikke er skiltet bør ikke tagges.

 > - Hvem skal vi la definere slike ruter? De som stort sett definerer
 > sykkelruter er Syklistenes landsforening (SLF), Statens vegvesen
 > og kommunene. Men disse samarbeider stort sett om å få offisielle
 > ruter.
 > - Siden de ikke er skiltet, hvordan vet man (nøyaktig) hvor de går?

Ruten Bergen-Norheimsund-Voss er skiltet, se over.

- Alastair Jenkins

alastair.jenkins at c2i.net