[NUUG kart] Sjøkart

Hallvor Engen hallvor at engen.priv.no
Fri May 22 00:36:32 CEST 2009

On Fri, Apr 03, 2009 at 03:26:13PM +0200, Jon K Hellan wrote:
> Tegnforklaringen til norske sjøkart står i bokhylla hjemme. Det er mer
> en bok enn et hefte,
> kanskje 50 sider. Jeg går ut fra at det aller meste følger av
> internasjonal standard. Å definere
> et annet system for Open Streetmap ville gi liten mening, synes jeg. Så
> spørsmålet er heller
> hvordan eksisterende standardsymboler skal tagges. Det ville for så vidt
> ikke forbause meg om
> det allerede eksisterte et XML-vokabular for sjøkartsymboler.

Det burde man nok sjekke.

> Det passer kanskje her å nevne Olex-kartene. De er ekstremt detaljerte
> sjøkart som er bygd opp
> med en lukket variant av Open Streetmap-filosofien. Kundene får
> oppdateringer til gjengjeld for
> at det laster opp sine gps-spor med ekkoloddskudd. Svært vellykket, men
> dessverre helt lukket.

Olex kartene er bra, men siden det er så mange som nevner sikkerhet rundt
sjøkart må jeg nesten nevne at det ikke er noe man skal basere navigasjon
på. For å lage moderne sjøkart av profesjonell kvalitet må man tenke på
ting som en fiskebåt som kjører rundt med et ekkolodd ikke gjør.

Det betyr ikke at ikke Olex kartene både er bra og nyttige, men man må ha
andre kart i tillegg. Men jo det er på sett og vis en (veldig) lukket variant av
osm.

Hilsen

Hallvor