[NUUG kart] Sjøkart

Hallvor Engen hallvor at engen.priv.no
Fri May 22 00:21:17 CEST 2009

> Som relativ fersking har jeg lagt ut et forslag på tagging av sjømerke,
> derfor lurer jeg på om det er noen som kunne ha sett over forslaget
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/navaid?

Jeg har vært litt borti prosjekter med sjøoppmåling av mindre områder og
som mange andre har kommentert her er det å lage sjøkart en helt annen
operasjon enn veikart (utstyr for noen millioner er vanligvis involvert),
og jeg tror ikke det finnes så mange som kan donere skikkelige data til
et sånt prosjekt.

Når det gjelder dette forslaget synes jeg alikevel det kan være greit,
for man får ikke et sjøkart bare med å ha sjømerker på kartet. Men
sjømerkene er jo der og en del av de står til og med på land (riktignok
på holmer og skjær).

> En annen ting er hvordan skal man tagge gamle (særnorske) sjømerker som
> båker, staker og varder, noen som har noen gode forslag her? (Sjøkart i dag
> viser forskjell mellom gamle og ny sjømerker, derfor synes jeg at vi også må
> klare det!)

Ja vi må ha symboler for det, men jeg tror det også burde finnes
offentlige standarder for det som man burde kunne bruke. Men man må
selvfølgelig sjekke rettigheter på sånt.

Hilsen

Hallvor