[NUUG kart] Bil-PC med GPS og OSM

Kjetil Kjernsmo kjetil at kjernsmo.net
Sun Nov 1 12:06:26 CET 2009

Tjo!

Spørsmålet om ruteplanlegger gjorde at jeg tenkte jeg skulle poste en ide
jeg fikk for en stund siden:

Har noen tenkt på muligheten for å lage en bil-PC med GPS og legge inn OSM-
data samt ruteplanlegger, og selge? Jeg tenker at systemet kunne være en
som en standard bil-GPS, men kunne også ha to andre funksjoner, for det
første konfigureres til sende traces tilbake til OSM, for det andre, sende
anonymisert real-time-informasjon tilbake, som så kunne brukes til real-
time reberegning av raskeste vei, slik at hvis noen brukere av systemet
blir sittende i kø, vil det reflekteres i dataene som sendes, og andre kan
da få en ny beregning av hva raskeste vei er akkurat da.

Dessuten kan systemet ha litt diskplass og mulighet for et par skjermer i
baksetet med favorittfilmen til unga, og flere andre funksjoner som vær og
veimelding.

Jeg tenker at noe sånt vil være en god demonstrasjon av hvordan frie data
kan brukes til felles beste, og dessuten fungere bra i kommersiell
sammenheng. Iallfall, gratis ide fra meg... :-)

Multicom selger forøvrig en boks som kan være en bra start-platform for
dette:
http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10550155;c:101178;fl:0

Kjetil
--