[NUUG kart] Bil-PC med GPS og OSM

Kai Stian Olstad kart at olstad.com
Sun Nov 1 13:27:04 CET 2009

On Sunday 1. November 2009 12:06:26 Kjetil Kjernsmo wrote:
> Har noen tenkt på muligheten for å lage en bil-PC med GPS og legge inn OSM-
> data samt ruteplanlegger, og selge?

Har sett på mulighet for å lage meg en slik multipurpose enhet, men for salg
har ikke vært i tankene.

> Jeg tenker at systemet kunne være en
> som en standard bil-GPS, men kunne også ha to andre funksjoner, for det
> første konfigureres til sende traces tilbake til OSM, for det andre, sende
> anonymisert real-time-informasjon tilbake, som så kunne brukes til real-
> time reberegning av raskeste vei, slik at hvis noen brukere av systemet
> blir sittende i kø, vil det reflekteres i dataene som sendes, og andre kan
> da få en ny beregning av hva raskeste vei er akkurat da.

Interessant ide, og med en touchscreen kunne man ha mulighet for å tagge
årsaken som ulykke, mye trafikk, kontroll osv.

> Dessuten kan systemet ha litt diskplass og mulighet for et par skjermer i
> baksetet med favorittfilmen til unga, og flere andre funksjoner som vær og
> veimelding.

Mulighetene er mange for ekstrafunksjoner. Kamera som filmer hele turen, kjekt
å ha for tagging av manglende informasjon på kartet.
Musikkstasjon, enten som lokale filer eller filer/streaming fra nettet.

> Multicom selger forøvrig en boks som kan være en bra start-platform for
> dette:
> http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10550155;c:101178;fl:0

Ser ut som den kan bruke en del strøm, opptil 90W.
Jeg har sett på Pit-PC2 som bruker maks 7W.
http://fit-pc2.com/wiki/index.php?title=Main_Page

Problemet med denne er grafikkortet, Intel GMA500, som ikke er laget av Intel
har ikke åpen kildekode driver. Den som finnes er binær og kun til Ubuntu 8.04.

--
Kai Stian Olstad