[NUUG kart] Kartverket frigjødataene sine?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Nov 12 10:02:26 CET 2009

[Sverre Didriksen]
> Men samtidig sies det ganske tydelig at dataene kan brukes til å
> lage tjenester på web. Dette er fantastiske nyheter uten tvil, og et
> veiskille i forhold til politikken som vi har sett tidligere.

Det er helt klart et lite steg i riktig retning, men jeg ser ikke
hvorfor dette er fantastisk.

Publiseringen av kartene feiler kaketesten, en får kun se på bilder
(og ikke lagre dem lokalt) og ikke tilgang til de underliggende
georefererte vektordataene, de har brutt regel en for fri publisering
og laget sin egen hjemmesnekrede lisens, og på toppen av det hele får
en ikke bruke det til noe som "skader Kartverket eller respektive
rettighetshaveres omdømme".

Tjenesten kan knapt brukes til å ha bakgrunnskart for egne georeferert
informasjon, men kun på kartverkets nåde.  Jeg holder meg til
OpenStreetmap, der jeg har kontrollen over tilgangen til kartdataene.

Her bør NUUG sende ut en pressemelding med innspill og kritikk.  Noen
som har tid til å skrive?

Vennlig hilsen,