[NUUG kart] Kartverket frigjødataene sine?

Magne Mæhre magne at samfundet.no
Thu Nov 12 10:19:21 CET 2009

Petter Reinholdtsen wrote:
 Tjenesten kan knapt brukes til å ha bakgrunnskart for egne georeferert
> informasjon, men kun på kartverkets nåde.  Jeg holder meg til
> OpenStreetmap, der jeg har kontrollen over tilgangen til kartdataene.
>
> Her bør NUUG sende ut en pressemelding med innspill og kritikk.  Noen
> som har tid til å skrive?

Magefølelsen min sier at det kan være lurest å ha en positiv vinkling
i forhold til det som har skjedd.   Jeg tror kartverket nå prøver seg
litt frem, men er tilbakeholdne fordi de ikke kjenner konsekvensene.

Jobben vår blir å undervise borgerne om hva kartverkets åpning egentlig
betyr, og hva vi kan vinne ved at de tar skrittet fullt ut.
Kommentarere i twitter/blog-space så langt tyder på at folk tror at
dette er en frigiving av data, noe det ikke er.

Jeg synes vi skal gi kartverket en forsiktig klapp på skulderen, og
komme med innspill på hva de nå bør gjøre.

--Magne